הדברת עכברושים

חולדות הן המכרסמים הבעייתים והפוגעים ביותר בישראל. הן צורכות ומזהמות מזון, גורמות נזק למבנים ורכוש ומעבירות טפילים ומחלות לחיות ובני אדם אחרים. חולדות יכולות לחיות ולשגשג תחת מגוון רחב של תנאי אקלים; הם ימצאו לעיתים קרובות סביב ובתוך בתים ומבנים אחרים, משקים, גינות, ושדות פתוחים. לכן יש צורך בהדברת עכברושים.

שלב ראשון בהדברת העכברושים זיהוי של העכברוש

 

אנשים לא רואים חולדות לעתים קרובות, אך סימנים קל לזהות סימנים לנוכחותם. בישראל החולדות הבעייתייות ביותר הם משני מינים: חולדת הגג ועכברוש נורבגיה . חשוב לדעת אילו מינים של עכברוש קיימים כדי למקם מלכודות או פיתיונות במקומות היעילים ביותר בהדברת העכברושים. היעזרו במומחה בהדברת עכברושים לקביעת המין.

סימנים להימצאות עכברושים – סימן שיש צורך בהדברת עכברושים

 

בגלל שהחולדות פעילות בכל ימות השנה, יש לבדוק מעת לעת סימנים לנוכחותם. לאחר שחולדות פלשו לגינה שלך זה רק עניין של זמן עד שאתה מוצא עדויות שלהם בפנים. הניסיון מוכיח שייקח פחות זמן לבצע הדברת עכברושים אם הדברת העכברושים תתחיל מוקדם.

בדוק בחצר שלך בבית ביסודיות. אם התשובה על כל אחת מהשאלות הבאות היא כן, ייתכן שיש לך בעיית חולדה ויש צורך בהדברת עכברושים.

  • האם אתם מוצאים גללי עכברים מסביב לצלחות האוכל של חיית המחמד?
  • אתה שומע רעשים מעליית הגג רק אחרי החשכה?
  • האם הכלב או החתול הביא הביתה פגרי עכברושים?
  • האם יש ראיות שמכרסמים ניזונו מפירות / אגוזים הנופלים מן העצים בחצר שלך?
  • האם אתה רואה מאורות בין הצמחים או ירקות שניזוקו בעת עבודה בגינה?
  • האם אתה רואה חולדות הולכות לאורך קווי השירות או על ראשי גדרות בשעות בין ערביים או מיד אחרי?
  • האם מצאת קיני חולדות מאחורי קופסאות או מגירות במוסך?
  • האם יש כתמים שנגרמים על ידי שפשוף פרוות החולדות כנגד הקורות, קורות, צינורות, ועל הקירות?
  • האם אתה רואה מחילות מתחת לערימת הקומפוסט שלך או מתחת לפח?
  • האם יש לשלשת בתוך פחי המיחזור שלך?
  • האם אי פעם עכברוש טבע  בבריכת שחייה או הג 'קוזי?

ניהול  הדברת עכברושים

שלושה אלמנטים הכרחיים עבור הדברת עכברושים מוצלחת: נקיטת אמצעי תברואה, בניה ואיטום כנגד מכרסמים, ואם יש צורך לשלוט באוכלוסייה.

תברואה בהדברת עכברושים

התברואה היא היסוד של הדברת העכברושים והיא חייבת להיות רציפה. אם אמצעי תברואה לא מתוחזקים כראוי, היתרונות של אמצעים אחרים יאבדו, וחולדות יחזרו במהירות. ניקיון טוב סביב הבניינים ובתוכם תפחית מקלט זמין ומקורות מזון עבור החולדות. אחסון מסודר ומעל הקרקע של צינורות, קרשים, עצים, ארגזים, תיבות, גינון וציוד, וכלי בית אחרים יעזרו להפחית את התאמתו של השטח עבור חולדות גם יאפשר איתור קל יותר שלהם. זבל, אשפה, ופסולת גינה יש לאסוף לעתים קרובות, וכל קיבול אשפה צריך מכסה הדוק. לא להשאיר לכלב יותר מזון ממה שהוא מתכוון לאכול בשעה הקרובה. דילול צמחייה צפופה על גדרות או מבנים התורמת מאוד למכת עכברושים גם היא הכרחית להדברת עכברושים .

בניה ואיטום בהדברת עכברושים

הדרך הטובה ביותר למנוע עכברושים בהדברת עכברושים היא למנוע מהם להיכנס. לחתום סדקים ופתחים ביסודות הבניין, וכל הפתחים עבור צינורות מים, חוטי חשמל, צינורות ביוב, ניקוז פיות, ואת פתחי האוורור. אין להשאיר בהדברת עכברושים חור גדול יותר מרבע. וודא כי דלתות, חלונות, מסכים סגורים בחוזקה. הקצוות שלהם יכול להיות מכוסים במתכת כדי שלא יכורסמו. צמר פלדה גס, מסך תיל, וחומרי מתכת קלים הם חומרים מצוינים עבור חיבור פערים וחורים. יריעות פלסטיק, עץ, איטום, חומרים פחות חסונים למכרסמים ולא יעלים בהדברת עכברושים.

בגלל שחולדות הן מטפסות מעולות, פתחים מעל פני הקרקע חייב גם להיות אטומים. יש להיות בטוח כי כל נקודות הגישה בגג חתומות.

שליטה באוכלוסייה בהדברת עכברושים

כאשר יש מזון, מים, מחסה זמינים, האוכלוסיות עכברוש יכול להתרבות ולצמוח במהירות. בעוד רוב העבודה בהדברת עכברושים היא הגבלת מזון, מים, מחסה, וגישה למבנים, לעתים קרובות יש צורך בשליטה באוכלוסייה ישירה.

עבור חולדות בבית השליטה באמצעות שימוש במלכודות. פיתיון עושה את המיטב בחוץ בלבד, כי החולדות עלולות למות מאחורי קיר. במזג אוויר חם, סירחון של עכברוש מת יכול להיות בלתי נסבל ועלול להצריך חיתוך חור בקיר כדי להסיר את הפגר שלא לדבר על הטפילים והחיידקים שעל הפגר. לשליטה מוחלטת באוכלוסיה יש לפנות למדביר מקצועי על מנת לעשות את עבודת הדברת העכברושים.

 

הכותב הוא יקי שמואלי באג הדברה ירוקה,  www.bug1.co.il

כל פתרונות ההדברה לבית ולעסק, מאגר מידע בתחום הדברת מזיקים.

כתיבת תגובה